lördag 13 juli 2013

Minnesstenen från 1905

Dagens cykeltur blev också en promenad.
Det skulle finnas en minnessten sedan unionsupplösningen någonstans utmed järnvägen.
Jag cyklade till Södra Hökedalen och följde järnvägen på södra sida så långt det bara går och lite till.
Här är resultatet i bilder.

Detta är Östra Haksjön.

Här är stenen som hindrar sjön från att rinna ut.

En liten ö bara sådär.

Det finns flera sådana här utmed spåret.

Här är då tunneln, ungefär mitt emellan Hökedalen och Mon.
Stenen syns i högerkanten.

Närmare än så här vågade jag inte gå, om tåget skulle komma.

Här är då stenen, där det skall stå "Bohusläns regemente 5 kompani. På vakt för fosterlandet 1905."


Tunneln ligger vid spetsen av rälspiken. Jag hittade fem, men fyra lämnade jag där vägen tog slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar