söndag 24 mars 2013

Två kök och en burk vispad grädde

Äntligen var det helg igen och jag plockade fram en hel hög leksaker.

Först skulle jag prova Försvarets Jägarkök. Det finns/ fanns en civil version av detta som heter Optimus 91 Tor. Skillnaden är att den civila varianten har en mindre brännare.
Köket fungerade som man kunde förvänta sig, alltså inget konstigt alls. Det finns en kopia på Biltema, men originalet är kraftigare. Man kan ibland hitta Jägarkök på Tradera eller diverse överskottsbolag. En nackdel jämfört med Trangia är att Jägarköket skramlar, och det krävs en del för att få det tyst.


Nästa är ett Optimus 123R Svea. Skillnaden på 123 och 123R är att R har en inbyggd rensnål och ventilen sticker ut  horisontellt.
Köket har funnits på marknaden i en bit över hundra år och är som en stridsvagn. Det låter som en stridsvagn också :) Mitt trix att få fart på det är att pumpa upp lite bensin ur tanken med en 2ml-injektionsspruta (som får plats i köket) och hälla i skålen runt "halsen" enligt manualen.
Det är bra drag i köket och det är kul att ha ett kök som (i princip) sett likadant ut sedan 1922.


Lunchen blev som vanligt en burk Bullens och till dessert blev det kladdkaka. Till kladdkaka skall man ha grädde och hur vispar man grädde utomhus? Jo, jag tog en handvisp och klippte av "handtaget" så båda "ändarna" blev likadana. Vispmojen tryckte jag sedan ner i en Nalgene och skadade. Visp så hade jag vipsgrädde, eller var det tvärtom.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar