fredag 22 februari 2013

Dagens "-Nej vi har inte kopierat något alls".

Ni vet alla vad Fällkniven AB i Boden säljer, så det behöver jag inte dra en gång till.
Nu har ett företag börjat sälja vad de påstår vara något helt eget, alltså inte en kopia av en Fällkniven F1.

Jo, eftersom jag har i princip alla varianter av F1, utom en grön Fenwick, så gjorde jag en liten enkel jämförelse.

Kniven KNV1 kommer i en brun papplåda.
Kniven ligger i en plastpåse i fodralet i en bubbelplastpåse, på typiskt kinaknivmanér.
Fodralet liknar Fällknivens fodral, men har finare mönster i tygbandet och saknar texten "Fällkniven" på framsidan.
Kniven som sådan är inte laminerad och har en kortare egg, ganska lik de allra första ATS-34-knivarna.
Hylsan för fånglinan är ett rakt rör som de första piratkopiorna.
Bladet känns lika tjockt som en original men är någon millimeter längre.
Det finns ingen text på lådan eller på något annat sätt någonstans.
Vilket stål kniven är gjord av har jag ingen aning om, jag har inte utrustning att testa det.

Slutsats: Lägg på en hundring och få en ÄKTA F1, inget piratkopierat jox.

Uppdatering 130320: Stålet är uppenbarligen 440C. Inte något japanskt superstål alltså.








Den undre kniven är en Fällkniven F1 3G.



2 kommentarer:

  1. Mycket snack om den där kniven nu för tiden på forum etc:)

    SvaraRadera
  2. riktig jävla skitkopia o jävla tomte som försöker påstå att designen är egen....

    SvaraRadera